האקומי לא רק נתנה מובן חדש לעבודתי כפסיכותרפיסט, כמורה וכיועץ - אלא גם תרמה לצמיחתי האישית ולרווחתי יותר מכל שיטה אחרת. עקרונות השיטה והכלים שלה, המבוססים על נוכחות אוהבת ועל הרגעת התודעה, עזרו לי עצמי ואפשרו לי לעזור לאחרים להימנע מכאב לא הכרחי בדרך פשוטה אך מעמיקה.

(פרננדו אורטיז, פסיכולוג קליני, מטפל מוסמך בשיטת האקומי, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת מקסיקו סיטי. מתוך ההקדמה לספרו "Vivir sin Estrés", "לחיות ללא דחק")

התוכנית התלת-שנתית לגישת האקומי

מה חדש

  • תוכנית הלימודים התלת-שנתית לגישת האקומי נפתחת אחת לשנתיים-שלוש בהנחיית צוות מהארץ ומחו"ל, ומציעה תהליך הטמעה עוקף-אינטלקט של מיומנויות הגישה ההתנסותית. המחזור הרביעי נפתח בנובמבר 2016 ועדיין פתוח למצטרפים חדשים. המחזור הבא ייפתח רק בסתיו 2019. לפרטים נוספים ולהתייעצות צרו קשר. להרשמה ולתיאום ראיון לחצו כאן.

    לצורך הרשמה לתוכנית התלת-שנתית לגישת האקומי

    אנא שלחו שיק (למוטב בלבד) של דמי הרשמה על סך 250 שקלים לפקודת מיכל ברנע-אסטרוג - האקומי. לכתובת:
    מיכל ברנע-אסטרוג
    ת.ד. 157
    גן יאשיה.

    אל דמי ההרשמה אנא צרפו מכתב קצר ובו הפרטים הבאים:
    שם, שנת לידה, מקום מגורים, עיסוק, ובקצרה: השכלה וניסיון מקצועי. אנו ניצור עמכם קשר כדי לתאם ראיון.

    דמי ההרשמה יופחתו משכר הלימוד. הם לא יוחזרו במקרה של אי-קבלה או אי-הצטרפות לתוכנית מסיבות אחרות.

    אנו מודים לכם על התעניינותכם בלימודי האקומי.

  • קבוצת העמקה בגישת האקומי: הדרכה והמשך למידה לבוגרי תוכנית הלימודים.

תוכנית הלימודים הנוכחית מייצגת את השלב ההתפתחותי העדכני ביותר של ה-“The Refined Hakomi Method”, כפי שלימד אותה רון קורץ, יוצר השיטה. היא נלמדת כיום ברחבי העולם באמצעות הארגון "Hakomi Education Network". גירסה זו של האקומי מעמידה במרכזה את המצב התודעתי בו שרויים השותפים לתהליך הטיפולי ואת אופנות נוכחותו של המטפל כאדם. התוכנית מדגישה את טיפוחם של אותם היבטים של השיטה שנמצאו חשובים ביותר לפסיכותרפיסטים וכהכרחיים להצלחתו של הטיפול: אלה הם משאביו האישיים של המטופל, עמדתו המנטאלית של המטפל ואיכותה המרפאת של מערכת היחסים ביניהם.

סגנון הלימוד

סגנון ההנחייה אינו דידקטי ותהליך הלימוד הינו חווייתי, מרובד ולא-ליניארי. הלמידה מתרחשת דרך הטמעה, בדרכים עוקפות-אינטלקט. המשתתפים רוכשים כלים טיפוליים מעשיים ומובחנים, אך הדרך בה הם נלמדים ותפיסת תהליך הריפוי שבבסיס השיטה גורמים להם להשתרש ולבוא לידי ביטוי באופן אחר. כיוון שהן מעוגנות במצע תודעתי מעמיק, דרך העבודה והמיומנויות הכרוכות בה מתמזגות עם הווייתו של המטפל ונובעות ממנו; יותר משהוא מבצע פעולות טיפוליות כאלה או אחרות, הוא פשוט נעזר בכלים של השיטה בכדי לתמוך במה שרוצה לקרות, ולנווט את התהליך הטיפולי בעדינות, בטבעיות אנושית ובחוסר מאמץ.

רון קורץ, יוצר שיטת האקומי והאחראי על גרסתה הנוכחית, כתב על סגנונה של תוכנית הכשרה זו:

“I think of my students as a music teacher must think of his: there are skills and then there is something called “musicality.” There are techniques and method and there is a sense of what is beautiful and good.”

מטפל או מנחה בשיטת האקומי שמים לב למה שרוצה לקרות. במקום להגיע עם אג'נדה ולנסות לשלוט בתהליך ולכוונו לעבר יעדים קבועים מראש, הם עוקבים אחר האיתותים העולים מתוך האדם או הקבוצה שמולם מרגע לרגע, ופועלים בעקבותיהם מתוך אמון מלא בכך שבמצב זה של נוכחות מלאה או נוכחות אוהבת יתרחש באופן טבעי מעצמו מה שצריך להתרחש. הם שואפים לגלם את רוח השיטה: להעביר בהווייתם את המסר שיש תמיד את כל הזמן שבעולם ושאין מה להשיג, להיות נינוחים בתוך אי-הידיעה, ולהגיב ביצירתיות לסיטואציות העולות בכל רגע. הם מרגישים עצמם בצד המוזן והמקבל, לא רק בצד הנותן; הם אינם מומחים המעבירים ידע - הם בעלי תפקידים מיוחדים בתהליך גילוי עמוק הנפרס מעצמו. אופייה של תוכנית הלימודים בגישת האקומי החדשה משקף כל זאת. הדרך להכשיר מטפלים ומנחים שיוכלו לפעול ברוח המתוארת כאן, היא על ידי העברתה באופן חווייתי בעצם סיגנון ההכשרה.

המיומנויות הנלמדות

במסגרת המצע העקרוני של דרך העבודה המורכב מטיפוח נוכחות אוהבת, התמקדות בחוויה הנוכחית, התנהלות בגישה ניסויית ותנועה ישירה לכיוון הזנה, יתורגלו המיומנויות הבאות:

  • יכולת הקשבה מקבילה פנימה והחוצה. הקשב המופנה אל העצמי ואל האחר בכל מישורי החוויה מאפשר לאדם לחוש באופן ממוסך פחות את האדם שעימו, את התלות ההדדית שביניהם ואת דקויותיהם של התהליכים המתרחשים.
  • היכולת להבחין בחוויה הנוכחית של האחר, לעקוב אחר השתנותה מרגע לרגע ולהגיב עליה באופן העוזר לו לבוא עימה במגע ולהיות מודע אליה. דגש מיוחד מושם על תשומת לב לרמזים לא מילוליים לחוויה הנוכחית ולנטיות ההרגליות
    (Tracking and Contacting).
  • זיהוי אמונות ליבה המעצבות את התייחסותו של האדם אל עצמו, אל הזולת ואל העולם, ובפרט את אלה המגבילות אותו וגורמות לו סבל; טיפוח מיומנות השימוש בסממנים לא מילוליים כנתיב גישה אל חומרים רגשיים משמעותיים
    (Recognizing Indicators for Core Beliefs; Accessing Core Material).
  • הצעת תמיכה קשובה בהגנות ובהתנהגויות של ניהול עצמי, הנובעות ממצבים רגשיים הדורשים ויסות והכלה
    (Supporting defenses; Taking over Management Behavior; The art of comforting).
  • זיהוי מצבים ילדיים כאשר הם מופיעים באופן ספונטאני; אינטראקציה עם החלקים הילדיים של האדם; חיזוק התקשורת והחיבורים הפנימיים בין החלקים הילדיים לבין החלקים הבוגרים.
  • זיהוי מצבי ניתוק (דיסוציאציה, "טראנס") והגדלת היכולת לנווט את התהליך כאשר הם מופיעים.
  • זיהוי "החוויות החסרות" של האדם: חוויות מזינות בסיסיות להן הוא זקוק לשם רווחתו הנפשית, ושכתוצאה מההיסטוריה האישית שלו נמצאות מחוץ להישג ידו גם כאשר הן מוצעות לו
    (Recognizing Missing Experiences).
  • הצעת החוויה החסרה המזוהה תוך שהאדם מצוי במצב של קשב פתוח ומודעות מלאה. חוויות אלה מוצעות לו מתוך גישה אקספרימנטלית: גם במטרה לאפשר חקירה של חומרים נפשיים טעונים הקשורים בהן, וגם לשם הפיכתן לחלק מרפרטואר החוויות הזמינות, כאקט של התרת דפוסים גורמי סבל המוביל לריפוי עמוק ולהתפתחות
    (Offering the Missing Experience; Direct Movement towards Nourishment).

בוגרי התוכנית מוזמנים להשתתף ב"תוכנית ההעמקה".

צוות המנחים

בוב מילואון

בוב מילואון, BA

בוב מילואון מקנדה, מטפל מוסמך ומורה בינלאומי בכיר לשיטת האקומי. מר מילואון למד ולימד עם יוצר השיטה רון קורץ ב-19 השנים האחרונות לחייו, והינו כיום אחד המורים המובילים ברשת להוראת האקומי. הוא מנחה תוכניות הכשרה בישראל, באירופה, בצפון אמריקה ובמרכזה.

מיכל ברנע-אסטרוג

מיכל ברנע-אסטרוג, PhD

מיכל ברנע-אסטרוג היא מורה בכירה בשיטת האקומי וחוקרת בתחום הדיאלוג שבין פסיכואנליזה ובודהיזם. היא מרצה באוניברסיטת ת"א, בוגרת התוכנית לייעוץ ופיתוח ארגוני בגישה פסיכואנליטית-מערכתית, ומתרגלת מדיטציית ויפאסנה כפי שמלמד ס.נ. גואנקה. מיכל למדה את ה-Refined Hakokmi Method באנגליה וייסדה את התוכנית התלת-שנתית בגישת האקומי בישראל. היא עומדת בראשה ומטפלת בקליניקה פרטית.

היא מחברת הספר:
Carved by Experience: Vipassana, Psychoanalysis, and the Mind Investigating Itself (London: Karnac, in press).

גלית יערי

גלית יערי, MA

גלית יערי, מטפלת ומורה מוסמכת בשיטת האקומי ופסיכולוגית קלינית. בעלת קליניקה פרטית מזה כעשרים שנה. הנחתה לאורך השנים קבוצות, וטיפלה במסגרות ציבוריות, אקדמיות ופרטיות. לומדת ומתרגלת בודהיזם ואיינגר יוגה למעלה מ-15 שנים.


ד"ר רון קורץ (D.H.L) ז"ל

רון קורץ

ד"ר רון קורץ, יוצר שיטת האקומי ומפתחה ודמות משפיעה בתחום הפסיכותרפיה המתקדמת, הלך לעולמו ב-4 בינואר 2011.

במהלך ארבעים שנות עבודתו כפסיכותרפיסט הוא לימד באוניברסיטאות בקליפורניה ובקולוראדו והוביל מאות תוכניות הכשרה וקורסים ברחבי העולם. הוא מחברם של הספרים: “Body-Centered Psychotherapy: The Hakomi Method”, “The Body Reveals”, “Grace Unfolding”. מאות עמודים נוספים פרי עטו מהשנים האחרונות טרם יצאו לאור.

בשנת 2008 הוענק לו מטעם הארגון האמריקאי לפסיכותרפיה גופנית פרס על מפעל חיים.

הוא לא חדל לחדש, לעדכן וללטש את שיטת האקומי, והותיר אחריו גישה מעמיקה, מעודנת ומרגשת למגע ישיר עם ההווייה האנושית, וליחסים התומכים בריפוי במלוא מובן המילה.

ד"ר רון קורץ נתן את חסותו לתוכנית הלימודים הנוכחית והיה אמור לקחת בה חלק פעיל. התוכנית פועלת מטעם הארגון שד"ר קורץ עמד בראשו, מונחית על ידי המורים שעבדו איתו בצמידות עד למותו, ומוקדשת בהוקרה לזיכרו.



ד"ר פלינט ספארקס (Ph.D.), מטפל ומורה האקומי בכיר, פסיכולוג ומורה זן מארה"ב - כתב לאחרונה בנוגע לתוכנית הלימודים של האקומי בבריטניה:

"I think I see something happening which is an emergent property of the training but which goes beyond the Hakomi Method itself. There is a vital and warm community being established and that community seems to be in the service of the awakening of its members."

"…Here is what seems to happen: A few dozen people come together committed to a three year process of training in a therapy model. They think they are going to learn a therapy technique. They begin to find that it is much more - they are learning how to live a healthy life in a warm and embracing community. They end up falling in love with each other and with the world."


מטרות התוכנית:

  1. לטפח את איכויות הקשב, התפיסה והנוכחות של הגישה ההתנסותית. איכויות אלה מאפשרת מגע מלא יותר עם החוויה של העצמי והאחר, ותומכת באופן מיטבי בתהליך ריפוי טבעי הנובע מעצמו. הן ניתנות ליישום במרחב הטיפולי וביחסים בינאישיים בכלל.
  2. להעניק למשתתפים מרחב אידיאלי לחקירה פנימית, ולתמיכה בתהליך הגילוי העצמי והריפוי האישי.
  3. להקנות את הכלים והמיומנויות של השיטה תוך התנסות בתרומותיהם לסיטואציה הטיפולית ולתפיסת תפקיד המטפל.

למי התוכנית מיועדת?

תוכנית הלימודים מיועדת לאלה המעוניינים בהתנסות מעמיקה במרחב החקירה הפנימית שהגישה מציעה ובהטמעת העמדה המנטאלית והמיומנויות הייחודיות לה: לשם תהליכי התפתחות וריפוי אישיים או לשם יישומם בתחומי הטיפול וההנחיה.


תנאי הקבלה:

ראיון התאמה אישי.


מבנה תוכנית הלימודים:

התוכנית בנויה במתכונת המשלבת מפגשים דו-שבועיים שוטפים עם סדנאות מרוכזות. המפגשים השוטפים מתקיימים בימי ראשון אחת לשבועיים, מ-10:00 עד 15:00, בהנחיית מיכל ברנע-אסטרוג וצוות תומך (אסיסטנטים). הסדנאות מתקיימות שלוש פעמים בשנה: בתחילתה של כל שנת לימודים מתקיימת סדנה בת יום וחצי בהנחיית מיכל ברנע-אסטרוג וגלית יערי; ופעמיים בשנה, באביב ובקיץ (בדר"כ בחודשים מרץ ויולי), מתקיימות סדנאות בנות חמישה וארבעה ימים (בהתאמה) עם בוב מילואון, מנחה בינלאומי בכיר מקנדה, המצטרף לצוות המקומי.

הפורמט המשולב מאפשר למשתתפים ליהנות הן מן היתרונות של תהליך רציף, והן מן ההעמקה אליה מובילה למידה מרוכזת. הסדנאות מלוות בתרגום לאלה שזקוקים לכך.


שכר לימוד:

12,000 ש"ח לשנה. שכר הלימוד כולל 27 ימי לימוד מלאים עם מנחה בינלאומי בכיר מחו"ל (בהינתן מספר מינימלי של משתתפים).

הלימודים מתקיימים בכפר מונאש, בסמוך לצומת רופין שבעמק חפר.

תאריך פתיחת הלימודים: 6 בנובמבר 2016.


תעודה:

למסיימים תוענק תעודה מטעם Hakomi Education Network. כמו בכל תוכניות ההכשרה בשיטת האקומי ברחבי העולם, סיום התוכנית אינו מקנה תעודת הסמכה. תוכנית הלימודים מהווה בסיס הכרחי אך לא מספיק בתהליך ההסמכה, ומי שיהיה מעוניין להיקרא "מטפל מוסמך בשיטת האקומי" יוכל להמשיך בתהליך אישי עד שיוכיח שכישוריו ראויים להסמכה.

התוכנית מוכרת על ידי משרד החינוך לעובדי הוראה בשנת שבתון.


לפרטים נוספים צור קשר עם מנהלת התוכנית בטלפון 054-2143252.